به وب سایت کلینیک تخصصی چشم پزشکی دیدار خوش آمدید.

ساعات کار : شنبه تا پنجشنبه - ۸ صبح تا ۹ شب
  شماره تماس : ۹۹ الی ۳۳١٢٧٢۹٧-۸۶-۹۸+

چشم و تغذیه

تحقیقات کاهش خطر آب مروارید و تخریب لکه زرد ( AMD ) را با مصرف آنتی اکسیدان نشان داده اند. برخی آنتی اکسیدانها مفیدترند. برای مثال ویتامین A از کوری ممانعت می کند و ویتامین C ممکن است در پیشگیری و کاهش آب سیاه نقشی ایفا نماید. اسیدهای چرب ضروری به نظر می رسد با راههای متفاوتی به چشم کمک می کند از کاهش علائم چشم خشک تا مقابله با تخریب لکه زرد.

غذاهای زیر را نوش جان کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی سالم برای محافظت چشم استفاده کرده اید.
ویتامین A: روغن کبد ماهی ( کود )، جگر، هویج، سیب زمینی شیرین، کره گیاهی و فندق
لوتئین و زآنتین: اسفناج، کلم پیچ، سبزیجات
ویتامین C: فلفل شیرین ( قرمز یا سبز )، کلم پیچ، توت فرنگی، کلم بروکلی، پرتقال و طالبی
بیوفلاونویید: مرکبات، گیلاسها، انگورها و آلو
ویتامین E: تخمه آفتابگردان، بادام، خشکبار
سلنیم: فندق برزیلی، مخمر و غذاهای دریایی
روی: صدف، همبرگر، گندم و خشکبار
اسیدهای چرب: ماهی سردابی ( قزل آلا، خال مخالی و آزاد )
در مجموع شما باید سبزیجات زیاد، سبزیجات برگی، دو وعده ماهی در هفته، خشکبار، میوه های سبز یا نارنجی بخورید.
کربوهیدرات ها: در جولای ۲۰۰۷ مطالعات دریافتند که خوردن میزان زیاد کربوهیدراتهای بد مانند آرد سفید ممکن است خطر ابتلا به تخریب لکه زرد را افزایش دهد. عقیده بر این است که افزایش ناگهانی قند خون به دنبال مصرف کربوهیدرات زیاد می تواند اثرات بدی بر چشم داشته باشد. محققان پیشنهاد می کنند که مردم بجای آنها از کربوهیدراتهای سالمتر مانند میوه های پر فیبر و سبزیجات استفاده کنند.

گیاهان، تغذیه و آب مروارید:

آب مروارید سنی سردسته علل کوری در جهان است. هرچند دلیل اصلی ایجاد آب مروارید مشخص نیست، دانشمندان به دنبال این هستند که مصرف گیاهان، مکمل های غذایی و غذاهای بهداشتی می توانند احتمال ایجاد آب مروارید را کاهش دهند. مطالعات انسانی اثر استفاده از گیاهان در کاهش و یا پیشگیری از آب مروارید را خیلی کم نشان دادند. اما اجماع مطالعات پزشکی بر روی خرگوش نشان داد که زردچوبه احتمال تشکیل آب مروارید را کاهش می دهد. به خاطر داشته باشید که از هیچ ترکیب گیاهی به عنوان درمان بدون مشورت با پزشکتان استفاده نکنید. زردچوبه ضد اکسیدان است. در کل برخی مطالعات نشان داد که خوردن غذاهای سالم و دارای آنتی اکسیدان و ویتامینهای مشخص ممکن است احتمال ایجاد آب مروارید و یا پیشرفت آن را کاهش دهد.

رژیم غذایی، تنشهای اکسید کننده و آب مروارید:

تنشهای اکسید کننده وقتی حاصل می شود که میان مصرف رادیکالهای آزاد و آسیب رسان و آنتي اکسیدانها تعادل نباشد. رادیکالهای آزاد اتمها یا گروهی از اتمها ( مولکولها ) هستند که تمایل شدیدی به انجام واکنش با دیگر اتمها و مولکول ها دارند. بدلیل اینکه یک الکترون جفت نشده دارند. در بدن، رادیکال آزاد معمولا یک اکسیژن است که با گرفتن یک الکترون از دیگر مولکولها پایدارمی شود. این مولکول نیز به دنبال گرفتن الکترون از مولکول دیگری است و به همین ترتیب ادامه دارد. رادیکالهای آزاد با دزدیدن الکترون از سلول، بافت و یا اندام سالم باعث صدمه به آنها می شوند. این عمل دزدیدن الکترون، اکسیداسیون نامیده میشود. در چشم اکسیداسیون چربی و پروتئین موجود در لنز باعث صدمه و تار شدن آن می گردد که این واقعه را آب مروارید می نامیم. پیشگیری از رادیکالهای آزاد توسط غذاهای سالم بویژه آنهایی که دارای آنتی اکسیدان هستند ممکن است باعث کاهش این روند گردد.
رادیکالهای آزاد که به چشم و دیگر اعضا بدن ما آسیب می رسانند، از بودن در معرض آلودگیها یا مواد شیمیایی، سیگار، اشعه ها و خوردن غذاهای ناسالم منشا می گیرند. البته تعدادی از رادیکالهای آزاد از واکنشهای نرمال روزانه در بدن تولید می شود بدون اینکه بدن در معرض مواد آسیب رسان باشد و این نیاز به مواد آنتی اکسیدان در غذاهایی که روزانه میخوریم را بیان میکند.

آنتی اکسیدان ها شامل تعدای ویتامینها و مواد گیاهی است که می تواند در غذاهایی که ما روزانه می خوریم یافت شود. ویتامین C، E و A و لوتیین، تعدادی از آنتی اکسیدانهایی هستند که در مطالعات امکان کاهش خطر ابتلا به آب مروارید را نشان داده اند. این آنتی اکسیدانها همانند دیگر آنها در رژیم غذایی پرمیوه و سبزیجات تیره و رنگی یافت می شوند. ترکیب میوه و سبزیجات رنگی است که دارای آنتی اکسیدان است و ما را سالم نگه می دارد.

آیا یک رژیم سالم غذایی می تواند از پیشرفت آب مروارید جلوگیری کند؟

افرادیکه مدام یک رژیم غذایی شامل میوه، سبزیجات و حبوبات را رعایت می کنند ممکن است کاهش خطر ابتلا به آب مروارید را نشان دهند. مصرف ماهی که غنی از امگا ۳ و اسیدهای چرب ضروری است در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و پیشرفت آن بی تاثیر نیست.
با وجودیکه مواد مغذی، آنتی اکسیدانها و ترکیبات گیاهی که در پیشگیری از آب مروارید موثرند به صورت مکمل های غذایی موجودند، برخی معتقدند که این مواد باید از طریق غذای سالم تامین شوند تا مکملهای غذایی. اما عده دیگری اعتقاد دارند که علاوه بر رژیم مناسب باید مکملها هم اضافه شوند. در مطالعات آزمایشگاهی نقش N-استیل و L- سیستیین در پیشگیری از آب مروارید و یا کاهش پیشرفت آن عنوان شده است.

اما براستی رژیم غذایی سالم چیست؟ یک غذای سالم شامل ۵ تا ۹ وعده میوه و سبزیجات در روز است که حداقل سه وعده کاملا از حبوبات باشد و دو وعده در هفته ماهی استفاده گردد. مجموع کالری که استفاده می شود باید با توجه به نوع فعالیت و متابولیسم بدن شما و بر اساس وزن مناسب، کافی باشد. مادامیکه میوه جات رنگی و سبز تیره و سبزیجات منبع غنی آنتی اکسیدان هستند، منافعی چون اسیدفولیک و کلسیم هم دارند. هر دو منبع غذایی ذکر شده علاوه بر اینکه خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهند یک رژیم غذایی سالم می باشند.
نگهداری و تداوم رژیم غذایی سالم، معادل اجتناب از خوردن غذاهای ناسالم مانند غذاهای سرخ شده، فن آوری شده مرباها وغذاهای شور، می باشد. بر اساس تحقیقات دانشگاه سیدنی استرالیا نشان داده شد که خوردن نمک زیاد خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد. برخی مطالعات همچنین نشان داده اند که خوردن میزان زیاد شکر و غذاهای نشاسته ای مانند نان سفید، کلوچه، نوشیدنی های نرم و کماج ممکن است احتمال ایجاد آب مروارید و پیشرفت آن را افزایش دهند. غذای سالم همچنین اجتناب از خوردن زیاد نوشیدنی نرم، دسرها، اسنک چرب و غذاهای آماده ( Fast Food ) می باشد. اما نگران نباشید ابتدا شما غذاهای لذیذ میوه و سبزیجات، ماهی تازه و دیگر غذاهای سالم را نوش جان کنید دیگر برای این غذاهای بنجل دلتان تنگ نمی شود. جایزه شما هم بدن سالم و دید خوب خواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *